Sedmáci to vzali tvrdě: Trojúhelníky rýsovali na beton! A nezlomili si ani kružítko!

12/04/2025

Zatímco běžně se trojúhelníky a čtyřúhelníky poslušně rýsují do sešitu, sedmáci ze ZŠ Nučice si řekli, že papír už je pro začátečníky. A tak vyrazili ven – na parkoviště. Ano, čtete správně. Místo centimetrového měřítka tentokrát přišly na řadu metry. Místo tužky křída. A místo sešitu? Beton tak tvrdý, že by z něj dostal strach i obyčejný kruh.

Úkol byl jasný – narýsovat známé geometrické tvary ve skutečně velkém měřítku. A nešlo o žádné jednoduché čárečky. Například rovnostranný trojúhelník o straně 6,5 metru? To už je geometrie, při které se člověk i zadýchá! Zvlášť když máte k dispozici jen provázek, 30cm pravítko a trochu té odvahy. Ale sedmáci se výzvy nezalekli a pustili se do práce s přesností, která by udělala radost i panu Pythagorovi.

Po několika minutách plánování, napínání provázků, diskuzích, přeměřování a křídových zkouškách začaly na betonu vznikat překvapivě rovné linie a ostré úhly. A jak to celé dopadlo? Překvapivě výborně! Hotové tvary jsme pečlivě přeměřili laserovým metrem a nestačili jsme se divit, jak přesně se žákům podařilo metrové úsečky, úhly a délky přenést do reality.

A jaký to mělo smysl? Obrovský! Děti si díky tomu uvědomily, že geometrie není jen o malých čárkách v sešitě – je to nástroj, který používáme i ve skutečném světě. Všechna ta "nudná" slova jako přesnost, měřítko nebo konstrukce dostala najednou úplně jiný rozměr – doslova. Navíc jsme tím krásně propojili matematiku s fyzikou – pracovalo se s jednotkami, měřilo se laserem, ověřovala se přesnost, a žáci si mohli sami na vlastní křídu vyzkoušet, jak náročné je přenést plán do reality.

Takže: kružítka zpátky do penálů, ale zkušenosti ze dne na parkovišti zůstanou v hlavě ještě dlouho. A kdo ví – třeba mezi sedmáky právě roste budoucí projektant dálničních křižovatek… nebo minimálně expert na rovnostranné trojúhelníky v nadživotní velikosti.